Życie z autyzmem - czyli jak eliminować trudne zachowania.

Moim celem jest niesienie pomocy dzieciom ze spektrum autyzmu i współpraca z ich rodzinami, tak aby codzienność i zmaganie się z problemami jakie niesie wasze wspólne życie były sprawnie minimalizowane.

Praca nad eliminowaniem trudnych zachowań przypomina mi trochę pracę detektywa.

Detektyw opiekujący się małym autystą, powinien umieć znaleźć problem, zidentyfikować go i zastanowić się co tak naprawdę jest istotą problemu?, dlaczego ten problem się pojawia?, jak przejawia się ten problem?, w jakim miejscu się pojawia?, w jakiej sytuacji? w towarzystwie jakich osób?

Jak zwykle łatwiej to powiedzieć niż zrobić. Trudne zachowanie może wywoływać problem, który składa się z kilku mniejszych lub wywoływać go może z pozoru drobna i nieistotna rzecz, a dla dziecka mająca kluczowe znaczenie. Zatem jak go wytropić???

Zalecam podejście typu ABC:

A= powód ( z ang.antecedents)

Zastanów się co poprzedziło trudne zachowanie? Kto przebywał w pobliżu dziecka? Czy pojawiły się jakieś dźwięki? światła, zapachy?

B= zachowanie( z ang.behaviour)

Szczegółowo opisz jak zachowywało się dziecko np.: krzyczało, płakało, kopało, skało itp., jak długo trwało to zachowanie?, do kogo było kierowane?, co miało na celu np.: bunt i sprzeciw, zwrócenie uwagi itp

C= konsekwencje( z ang.consequences)

Odpowiedz na pytania ; co dane zachowanie wywołało w otoczeniu dziecka , u Ciebie?, co się zmieniło?, czy dziecko osiągnęło swój cel?

Jak wiadomo pamięć ludzka jest ulotna, dlatego zalecam zapisywanie obserwacji ABC w tabelce.

Przykładowy zapis:

Data i Czas

A=Powód

B=Zachowanie

C=Konsekwencje

14.01.2021. godz 7.00

Rodzic podaje szczoteczkę do zębów i pastę, prosząc o umycie zębów

Dziecko krzyczy, gryzie i chce uciec z łazienki

Rodzic pozwala dziecku wyjść i odracza mycie zębów na później

 

W opisanej sytuacji szczoteczka do zębów i pasta, a może jeden z tych dwóch przedmiotów jest czynnikiem wywołującym u dziecka trudne zachowanie. Co zrobić aby temu zapobiec ?, co zrobić aby dowiedzieć się czy to pasta, czy szczoteczka, a może obie, wywołują krzyk dziecka?, I wreszcie czy w konsekwencji powinniśmy odpuścić mycie zębów?

Czy jesteś gotowy/a na bycie detektywem? Tak właśnie Ty! bo kto jak nie Ty, najlepiej znasz swoje dziecko? Bycie detektywem to trudna i żmudna praca, wymaga cierpliwości i konsekwencji. Jednak ja będę Ci towarzyszyć, wspierać i pomagać. Jesteś gotowy/a? zaczynajmy już dziś ! – zadzwoń do Centrum Zdrowia ForMed – 32 131 50 55

Halina Nawara

Pedagog Terapeuta

specjalista terapii, edukacji

i wspomagania osób ze spectrum autyzmu

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.